حریم خصوصی یا حریم شخصی (Privacy) توانایی مالک در مدیریت دارایی است به طوریکه بتواند تعیین کند که داراییهایش چگونه، در چه زمانی و توسط چه کسی مورد استفاده قرار گیرند. حریم خصوصی انواع مختلفی دارد و برای افراد، گروهها، شرکتها و ملیتهای مختلف ممکن است متفاوت باشد و مرزبندی خاصی داشته باشند. حریم خصوصی را میتوان به دو دسته کلی حریم خصوصی جسمانی (مادی) و اطلاعاتی (معنوی) تقسیم نمود.
حریم خصوصی جسمانی
هر انسان دارای یک حریم خصوصی جسمانی است که از آن با نام فاصله شخصی یاد میشود. برای هر فرد در شرایط مختلف فاصلههای متفاوتی تعریف میشود که او میتواند مرز هر بخش را تعیین کند. در زیر میتوانید فاصلههای تعیین شده توسط یک فرد را مشاهده نمایید. این فرد ابتدا بخشهای مختلف را تعیین و سپس به صورت کنترل شده اجازه ورود افراد به این بخشها را میدهد.

حریم خصوصی اطلاعاتی
اطلاعات به تمام دارایهای دیجیتال و غیردیجیتال شامل دانشها، اسناد، مدارک شناسایی، کلمه عبور و… میباشد. امروزه، حجم اطلاعات جمع آوری شده توسط شرکتها از طریق بستر سختافزاری یا نرمافزاری ارائه شده در حال افزایش است. این اطلاعات با هدف تحلیل و شناخت رفتار و نیازمندیهای کاربران جمعآوری میشوند. از این رو حفظ امنیت و حریم خصوصی این اطلاعات بیش از پیش اهمیت مییابد.
یکی از معروفترین مدلهای حفظ حریم خصوصی داده، حریم خصوصی تفاضلی است. در بخشهای بعدی به معرفی و بررسی جزئی حریم خصوصی تفاضلی خواهیم پرداخت.