تفاوت حریم خصوصی با امنیت

بسیاری از کاربران مفهوم حریم خصوصی (privacy) را با امنیت (security) یکسان می‌دانند و آن‌ها را بجای یکدیگر استفاده می‌کنند در حالی که اینچنین نیست و این دو با هم تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند. در مطالب قبلی حریم خصوصی تعریف شد. به طور خلاصه حریم خصوصی یعنی توانایی مدیریت کردن داده‌های خصوصی و امنیت یعنی چگونه از داده‌های خصوصی خود محافظت کنیم. در تصویر زیر می‌توان یکی از تفاوت‌های حریم خصوصی را با امنیت مشاهده کرد.

تفاوت حریم خصوصی با امنیت

برای بررسی دقیق‌تر ابتدا مفهوم امنیت را تعریف می‌کنیم. امنیت بیان می‌کند چگونه از داده‌های خصوصی خود در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت کنیم. کاربران عادی ممکن است امنیت را صرفا نصب یک ضدویروس روی سیستم شخصی یا قوانین تعیین شده برای جلوگیری از دارایی‌های فیزیک مثل طلا بدانند. در حالی که امنیت یک لایه از محافظت روی کامپیوتر دستگاه، داده‌های شخصی یا سامانه‌های آنلاین برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز است.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، حریم خصوصی با امنیت شباهت‌هایی نیز دارند. برای درک بهتر این موضوع بهتر است در قالب یک مثال وجود یا عدم وجود حریم خصوصی و امنیت را بررسی کنیم.

تفاوت‌ها و شباهت‌های حریم خصوصی و امنیت

فرض کنید شما در یک وب سایت هواپیمایی ثبت نام کرده‌اید و اطلاعات خصوصی خانوادگی خود را در آن وب سایت وارد کرده‌اید. حال ممکن‌های برای داده‌های شما اتفاقات زیر رخ دهد:

۱. وجود حریم خصوصی و امنیت: وب سایت به صورت عادی جهت صدور بلیط از اطلاعات شما استفاده می‌کند و داده‌های شما را به صورت امن نگهداری می‌کند.

۲. عدم وجود حریم خصوصی و وجود امنیت: داده‌های شما توسط شرکت هواپیمایی به شرکت‌های تبلیغاتی و رزرو هتل داده می‌شود. البته این در صورتی نقض حریم خصوصی حساب می‌شود که در قوانین و شرایط استفاده وب سایت مذکور ذکر نشده باشد. حریم خصوصی داده‌های شخصی شما نقض شده است، در حالی که امنیت داده‌ها همچنان حفظ شده است.

۳. عدم وجود حریم خصوصی و امنیت: وب سایت شرکت هواپیمایی مورد حمله قرار می‌گیرد و تمام داده‌های مشتریان این شرکت دزدیده می‌شود و در اینترنت در معرض دسترس عموم قرار می‌گیرد. این گونه هم حریم خصوصی و هم امنیت داده‌های شخصی نقض شده است.

آیا حالتی وجود دارد که حریم خصوصی حفظ شده باشد ولی امنیت داده‌ها در معرض خطر باشد؟ جواب این سوال بله است. در ادامه و پس از معرفی روش‌های مختلف اعمال حریم خصوصی روی داده‌ها، مشاهده می‌شود که در حالت‌های خاصی ممکن است امنیت داده‌ها نقض شده باشد ولی همچنان حریم خصوصی داده‌ها حفظ شده باشد.

در صورتی که برای درک تفاوت حریم خصوصی و امنیت نیاز به مثال بیشتری دارید می‌توانید اینجا را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هرگونه استفاده از محتوای این وب سایت، با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است.